Isnin, 11 Julai 2011

Great And Fun Tute...

Jom share tutorial2 neh...easy, cheap and sooo fun to make...hehehe

Jar Pincushion... yang susahnya nak buat jar pincushion neh hanyalah cara nak tebuk lubang kat penutupnya. Nyaris tak 'makan' tangan tuh. Ok la...tu versi aku yang tak berapa nak pandai la... Aku guna botol mayonis size terbesar...ekeke. Dalam botol tu aku isi zip2 kain yang akan aku gunakan tak lama lagi. Tutorial dia ada banyak tapi aku ikut yang ni... kat sini... http://thecottagehome.blogspot.com/2010/01/mason-jar-pin-cushion-tutorial.html


Muahaha...macam kenal jek ropa bentuk kain yang aku guna untuk buat Box Pouch neh,kan? Yolah...aku guna lebihan kain buat beg haritu. Untuk zip dia...aku buat ke tepi sket...taknak kat tengah2. Dan aku gunakan 2 keping zip yang saiznya pendek. Mmmm...ntah...takde sebab yang konkrit pun cuma aku suka camtu...hehehe. Tutorial untuk projek neh aku amek kat sini... http://modernquiltlove.wordpress.com/2009/07/14/perfect-box-pouch-tutorial/


Dan ini adalah baju kurung aku yang pertama. Errr...actually, yang ke 3 tapi the first two tu...satu aku buat ikut tutorial kat dalam internet. So, main buat je la. Yang lagi satu tu, mak mentua aku yang ajar. Dan yang ni, aku belajar dengan cikgu jahitan aku. Belajar teknik dan cara yang betul la neh...hehehe. Aku guna kain cotton murah jek untuk percubaan aku. But then, it turned out to be just ok...hehehe






Kerana kelas jahitan yang ala2 chipsmore gittew, aku belajar buat jahitan karipap dan 'rumah butang' kat sini... http://senijahitan.com/blog/video-seni-tikaman-leher-siri-1-2-jahitan-karipap/

Dan sekarang aku tengah belajar buat baju melayu... yiiihhhaaaaa....hehehe...

Projek crochet lak is on the way...ekeke

2 ulasan:

MamaDaniel berkata...

wow kak... sudah jahit baju kurung.. wah.. raya tahun ni menggayakan baju jahitan sendiri la... thanks for sharing the tutorials kak..! :)

Sulela berkata...

MamaDaniel, muahaha... ni tengah berkira-kira nak jahit baju untuk raya dah neh. You're welcome...hehehe