Khamis, 8 Julai 2010

Lace Wheat Doily...

Pardon me for crocheting doily...again...hehehe. Hmmmm... macam got addicted lak aku neh ngan doily...wakaka. Dalam to-do list aku ada beberapa lagi doily variation yang aku nak cuba tapi rasanya, aku skip dulu la kot. Aku dah rindu nak kait guna benang bulu kambing lak...ekeke...

Doily neh diberi nama Lace Wheat Doily. Paten boleh dapat kat SINI kalau nak cuba... Mengait doily ni betul2 bagi cabaran kat aku. Banyak kali jugak la aku terpaksa bukak balik beberapa row sebab tersalah tengok. Kekadang menguji kesabaran aku sebab banyak kali jarum terlepas dari tangan masa buat cluster dan double treble crochet... Adoi la...nak nangis pon ada rasanya...harharhar. Tapi lepas dah siap, berbaloi la jugak. Diameter doily ni approximately 30cm. Warna benang halus yang aku guna neh sepatutnya pink. Almaklum la...aku guna hp cikai jek nak snap gambar doily neh...huhuhu...

Sungguh aku rasa teruja masa mula-mula nampak doily ni. Terdetik di hati nak bagi cenderahati untuk kawan aku... Harap dia suka...hehehe... Ni gambar dekat sket... Aku akan kait lagi doily ni lain kali...cantik you...wakaka. Next project... aku start buat esok...hehehe

12 ulasan:

therosputih berkata...

yess...i'm the first...besar jugak ek doily nih...ada gak hajat nak buat ari tuh, tp pospon duluh...hehehe...tgk akak buat, caik la plak...asek2 pink nih, saje je nak kasik i cair...

Sulela berkata...

'ain, wakaka...lepas 'ain dah buat nanti, post kat blog 'ain ek...nak tengokkk...hehehe

Saje je kak nak habiskan benang wana pink yang ada neh...hehehe. Next project, guna wana lain lak la...ekeke

therosputih berkata...

wah...akak da tukar design blog ek...terkezut td masa masuk, ingatkan salah umah da...keep the good work akak..hehehe...(penyokong tegar)

Sulela berkata...

'ain, wakakaka...tq tq tq...saje tukar selera...cantik kannn...harharhar

Sindar berkata...

waaahhh.. sungguh cantik lah dollie ni.. macam susah ja nak buat..

susah tak nak buat?

salam perkenalan.. :D

Sulela berkata...

Salam perkenalan, Sindar...;)

Takkkk...doily ni tak susah nak buat. Cuma ikut je instruction dia tapi kene hati2 sket...hehehe

Sindar berkata...

Salam Lela :)

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog :)

Oh ye ke.. saya sangat minat untuk belajar buat doily.. crochet pun baru je mula nak belajar. Lela ada tak pattern doily yang sesuai untuk beginner macam saya ? :)

Teringin sangat nak belajar.. doily yang Lela buat semuanya cantik belaka, sungguh kagum dengan talent ni! :D

Sulela berkata...

Sindar, saya sendiri masih belajar lagi. Selalu saya rujuk pada Youtube. Tutorial yang diberi oleh Teresa amat membantu. Dia guna id tjw1963. Saya belajar crochet dari dia. Maksud saya, daripada video2 dia yang ada kat Youtube tu.

Bila dah faham, lama2 kita dah boleh baca paten yang diberi dalam bentuk tulisan pulak. Dalam internet ni ada bermacam2 jenis doily yang Sindar boleh dapat secara free. Just google it! Sindar boleh rujuk tutorials Teresa ni. Saya mulakan dengan membuat paten granny squares. Sungguh Sindar takkan menyesal malah akan rasa sayang untuk tidak bercrochet...hehehe.

Selain itu, saiz jarum juga mainkan peranan. Untuk beginner, saya suggest Sindar guna jarum besar sikit...maybe saiz 3 atau 5. Up to you. Tujuannya supaya Sindar boleh nampak dimana Sindar nak masukkan jarum dalam benang tu.

All the best, okay...;D

Sindar berkata...

Wah,
Lela,
Thanks alot for the instruction. InsyaAllah, akan saya google youtube untuk cari Teresa ni..

Saya belajar knitting pun dari youtube juga.. mudah untuk difahami. Youtube is the best teacher online :)

Ada beberapa doily yang sudah pun saya google tengok.. mungkin akan buat secara knitting.. tapi rasanya corak guna crochet lebih menyerlah dan cantik bunganya. Memang nak belajar sangat buat crochet doily..

Kebetulan alhamdulillah, crochet hook pun baru sampai hari ini, saya pesan dari ebay.com, nanti saya akan cuba belajar mula dari jarum saiz yang dicadangkan Lela :)

Thanks again, Lela :)
Really appreciate your advices and tips!

Sulela berkata...

Sindar, saya suka berkongsi pengalaman dengan rakan2 crochet n knitting. Apa yang saya beritahu tu, pengalaman saya...wakaka. Dulu saya pernah bertanya dengan kawan di tempat kerja yang mahir bercrochet tapi mereka tak suka berkongsi ilmu yang mereka ada. Sungguh siksa rasanya nak tahu cara bercrochet neh. Lepas saya berhenti kerja, saya apply internet di rumah. What do you know... All I need to know about crochet are in here... Syukur Alhamdulillah... Sila kongsi pengalaman Sindar dengan saya jika ada ya. I love to know...hehehe...

I agreed... I like crochet more than knitting.. (sebenarnya tak tahu cara pegang dua jarum dalam satu masa...harharhar)

Do visit here for more lovely doilies selection...hehehe.
http://allcrafts.net/crochet/crochetdoilies.htm

Good luck, kay! ;)

sindar berkata...

Lela, sungguh teruja dan kagum saya melihat kesungguhan Lela bercrochet :D

saya pula minat knitting more than crochet tetapi memang sangat nak belajar buat doily yang kebanyakkan menggunakan crochet..

dan benar kata Lela, saya bersetuju terhadap perkara "tak suka kongsi ilmu". Sebenarnya, apabila kita berkongsi ilmu ni, lebih banyak benda yang kita akan perolehi dengan berkongsi.. kan? Mungkin, mereka risau kalau-kalau apabila berkongsi ilmu, ilmu mereka akan hilang ataupun kita akan menjadi lebih pandai dari mereka.....tapi saya tak percaya dengan mitos ni.. :D Ilmu itu sangat luas dan tak akan pernah habis walaupun dikongsi dengan beribu orang.. (my two cent)

InsyaAllah, saya akan cuba berkongsi pengetahuan yang ada pada saya sebagai orang yang juga baru belajar.. banyak benda nak difahami hihi.... sharing is caring kan :D

Wah, terima kasih Lela. Saya pasti akan berkunjung ke link ini. Thank you so much! Gembira dapat berkenalan dengan Lela :)

Oh ya.. saya dah pun link kan blog Lela. Terima kasih juga ya :) InsyaAllah, i will keep visiting to see new update in Lela's blog ;)

Sulela berkata...

Sindar, I couldn't agree with you more. Semakin banyak yang kita kongsi, semakin banyak pula yang akan kita kecapi...hehehe... Saya juga gembira dapat berkenalan dengan Sindar...;D

Saya mula belajar crochet dulu dengan kakak saya. Dia yang ajar asas pegang jarum dan benang. Ada juga ajar beberapa motif bunga tapi pada masa tu saya hanya follow apa saje yang kakak saya kata. Lepas dah explore dunia internet, barulah saya tahu sedikit sebanyak. Saya juga masih belajar lagi, Sindar. Mari belajar bersama2...hehehe

Buat masa ni saya tak buat apa2 projek. Kene tumpu pada persiapan raya...hehehe. Tapi lepas raya, ada banyak yang ingin saya kongsikan tapi akan ambil masa juga wakaka. Saya dah masuk ke blog Sindar tapi maafkan saya... saya langsung tak ada pengetahuan tentang knitting. Hanya pernah tengok gambar dan cerita kartun je...hehehe. Your blog is very interesting...really!

Thanks Sindar...;D