Sunday, July 18, 2010

Benang Halus Jenama Ondori...

Ini benang halus jenama Ondori yang aku kirim dari tuan punya kedai kat Pantai Remis tempoh hari. Malangnya, tempahan benang dari kedai tersebut memakan masa yang lama sebab tuan punya kedai kene tunggu taukeh Ondori neh datang ke kedai dia...warggghhh!!! Jadi, aku jenjalan kat Sri Manjung. Baru jumpa satu kedai, kat belakang Maybank yang jual benang jenama neh...hehehe. Harga, ermmmm...mahal la sket. Tapi apa ada hal, kan kan kannn... Janji lepas raya neh aku nak mulakan projek guna benang2 neh...hehehe. Aku pernah guna benang halus jenama Minlon tapi rasanya kualitinya tak sama. Aku prefer guna benang ni. Mmmmm...masing2 punya pendapat...hehehe

p/s: projek aku baru 40% siap...kehkehkeh

14 comments:

'ainrahimin said...

ain tak pernah jumpa benang halus ondori, selalu minlon aje...

halizda said...

oooo akak guna jenama nie. sy bab benang nie tak terror sgt.asal g kedai beli aje warna yang kita nak. Lagipun nak cari kedai yang jual benang crochet susahlah.

Sulela said...

'ain, memang susah nak carik benang jenama Ondori tu sekarang neh sebab taukeh kedai tu penah cerita yang jenama Ondori ni semakin berkurangan benang dia sebab kilang dia terbakar dulu. Tatau betul ke tak...huhuhu



halizda, hehehe...memula berjinak dalam dunia crochet dulu pun, kak main beli jek ikut warna yang kak nak. Selalunya kak beli jenama Ondori jek. Lepas jenjalan kat blog orang ramai, baru kak tahu ada benang jenama Minlon, Wina dan Nona serta jenis2nya sekali... hehehe. Lepas tu kak survey kat kedai dan beli. Setiap benang ada ciri2nya. Kak setuju, susah nak carik kedai yang jual benang crochet neh. Kat KL memang banyak. Kat kawasan kampung macam kat tempat kak neh memang susah sket nak carik...huhuhu...

aien said...

salaam...
suke blog nih...
slalu jdi silent reader
hari nih nk tinggal komen pulok hehe...
pndai betul akak kait laaa..suke tgok hasil kerja akak jadi2 sumenye
beng nih besh ek...

'ainrahimin said...

wah...ada cerita plak ek akak...hehehe...

ain setuju sesangat ngan halizda, sangat susah nak cari benang, dulu mase zaman belajar kat kl, selalu turun jalan tar gi beli, skrg ni, ya allah, rasa mcm nak berzikir sepanjang jalan je kalu nak gi beli benang...susahnya...jeles tgk dorg kat oversea nuh, benang dorg cantik2...

Aku_tulip said...

Elok agaknya benang ni....memang tak jumpa kat tempat saya Su....rasa mcm nk membeli benang jenama ni...

Su prijek apa tu...saya plak yg tak sabar..heheheheh

MamaDaniel said...

mahal ke kak? agak2 brape? price range? teringin gak guna benang halus nih.. org kata guna benang halus lebih cantik, btol ke kak? saya budak baru belajar, guna benang biasa pun terkial-kial.. hehe..

Sulela said...

aien, waalaikumsalam warahmatullah... eheh...terharunye rasa dihati sebab ada yang sudi membaca blog kak yang serba kekurangan neh...hehehe. Trime kasih ek aien. Selalu la bagi komen. Sungguh kak tak marah punye...wakaka. Kak pun masih belajar lagi. Selalu tengok blog orang-ramai dan Youtube untuk dijadikan sumber inspirasi. Bagi kak benang neh ok. Tapi setiap orang ada pendapatnya sendiri...hehehe



Aku_tulip, saya sukakan tekstur benang neh. Tatau cemana nak bagitahu. Rasanya benang ni kemas jek masa lilit kat tangan...hehehe. Saya sedang buat projek afghan...tungguuuu...besar sikit...amek masa jugak sebab saya kait ikut masa lapang...wakaka.



'ain, betul kata 'ain tu. Kakak kak yang dok kat KL tu pun cakap yang kedai jual benang crochet memang banyak kat KL. Tapi penah sekali kak mintak dia carikan benang cotton untuk buat potholder. Banyak kedai dia pegi tapi semua tuan punya kedai kata tatau, tak pernah dengar benang jenis tu. Sabor je la. Rupanya baru kak tahu, benang tu susah nak carik kat pasaran Malaysia neh. Kene beli online dari luar negara. Dah tentu la mahal gile...ekeke. Benang2 crochet yang dijual kat luar negara ada banyak pilihan kan? Warnyanya pun cantik2... Boleh gile gak la bile kak belek blog dorang...hihihi



MamaDaniel, harga yang kak beli haritu, RM7 sebuku. Ikut jenama dan kedai gak. Kalau yang jenis warna bercampur2 tu, RM9 sebuku lebih kurang. Tapi warnanya cantik. Kak kait ikut budget gak...wakaka. Guna benang halus memang hasilnya cantik tapi sangat lambat dan menyakitkan tangan...harharhar. Maklum je la...benang halus, jarum halus tapi tangan kak neh besar...kahkahkah. Suffer 2 hari nak bagi elok balik... Ornag kedai tu sendiri mengaku yang pembeli benang halus neh memang kurang. Orang-ramai lebih suka guna benang bulu kambing. Tapi bagi kak, sendiri punya citarasa la kan, MamaDaniel. Janji cantik...hehehe

therosputih said...

ha'ah kan akak...jeles tau bile tgk hasil project dorg...jeles2...bila fikir, susahnya nak cari benang y besh nih, rasa mcm nak bukak kedai benang je...import dr oversea punya...fulus3??...huh...jgn mimpilah...

Sulela said...

therosputih, tak mustahil kalau 'ain nak bukak kedai benang tu cuma kak risaukan pasaran dia jek. Kalau import dari oversea, musti mahal kan? Nanti nak letak harga berapa lak untuk pasaran kat Malaysia. Untuk orang kaya, mungkin tak jadi hal...hehehe

Nursuzry said...

makin la makin berkembang minat ko ye sis. caya lah...

Sulela said...

Nursuzry, aku hanya penuhi minat dan hobi je neh...

fettyzurana said...

saya br jumpa blog ni,, hepi sgt... sy pun ade minat yg sma.. bole sy tau, akk beli benang kat mna? sbb sy susah sikit nk dpt bekalan benang...

Sulela said...

fettyzurana, terima kasih sebab sudi singgah kat sini...hehehe. Kak beli benang kat banyak tempat di Perak neh. Tapi benang jenama Ondori dah tak ada. Hanya Minlon jek yang banyak di pasaran. Kalau kat KL, dekat Macy, Jalan Sultan ada banyak pilihan...;)